Cancer, Håravfall & Rekvisition
Vi har ett brett sortiment av peruker för alla behov. Eftersom allas situationer är olika, anpassar vi även våra peruker till våra kunder. Vi har standardmodeller och skapar även “skräddarsydda” modeller efter specifika önskemål.
Förutom peruker, säljer vi även hårdelar som alternativ beroende hur omfattande håravfall eller tunnhårighet man har. Fairwithhair har under 11 årstid arbetat med olika typer av håravfall, därför kan du känna dig trygg med oss. Vi har ett stort utbud, är flexibla och arbetar endast med högsta kvalité på hår.
Om man vill handla av oss, och kan besöka oss, erbjuder vi kunder en kostnadsfri utprovning i ett separat rum där en erfaren frisör går igenom vad vi kan erbjuda. Vi försöker alltid skapa en lugn och trygg miljö för att få hjälp på det bästa möjliga sättet.
Håravfall på grund av cancerbehandling
Fairwithhair har länge arbetat med cancersjuka patienter, och har därför en gedigen erfarenhet, vi vet hur viktigt det är för kunden att känna sig fin trygg och hörd, när de kommer till oss för att få hjälp. Oftast upplever patienter att förlusten av hår är den svåraste delen eftersom det är synligt inte bara för de själva, men även för människor runt omkring.
Många tycker även att hela processen är påfrestande, därför vill vi erbjuda personlig vägledning, genom att man bokar en kostnadsfri perukkonsultation på salongen i stället för att beställa online eller på distans.
Peruk och cancerbehandling
Det är väldigt individuellt hur mycket hår man tappar. Det finns många saker som påverkar detta, exempelvis sjukdomsförloppet och hur din kropp svarar på behandlingen. En del behandlingar leder till att man blir mer tunnhårig medan andra leder till att man tappar hår helt. Din läkare är den som kan ge dig bäst informationen om hur just din situation ser ut gällande din behandling. Därför rekommenderar vi dig att kontakta oss så fort du vet när du kommer att påbörja din behandling för att få det gjort i tid utan att stressa.
Stöd från olika landsting/regioner
Hur mycket en peruk kostar beror på vilken modell det är och längd på håret. För dig som är i behov av en hårersättning vid sjukdomar behöver du gå via en läkare / förskrivare för att få en rekvisition från landstinget/regionen utskrivet.
Vi på Fairwithhair kan inte påverka denna process på något sätt. VI kan bara ta emot en giltig rekvisition. Belopp skiljer sig mellan landstingen. Om kostnaden för hårersättningen överstiger bidraget på rekvisition, behöver man betala mellanskillnaden till oss.
Stöd från Region Stockholm: Stockholms ger 5000kr i bidrag. Personer under 17 år får 7500kr
Stöd från Region Dalarna: 8000kr i bidrag
Stöd från Region Västmanland: 8000kr i bidrag
Stöd från Region Skåne: 7500kr i bidrag
Stöd från Göteborg: 7000kr i bidrag
Perukköp med rekvisition
Vi har ett brett utbud av peruker, både av syntetiska och av äkta hår som går att beställa på vår hemsida. När det gäller köp i vår fysiska butik och online med rekvisitioner säljer vi bara peruker, löshår och hårdelar av Premium och Luxury kvalité, gjorda av äkta hår. Dvs produkter av högsta kvalité, som vi kan ge kvalitetsgaranti på och som håller länge med rätt skötsel.
Tidigare har vi erbjudit produkter av mellankvalité och syntetperuker, tyvärr resulterade det till att kunder klagade på kvalitén och reklamerade hos Landstinget, trots tydlighet från vår sida. Därför ändrade vi hur vi arbetar och har överenskommelse att endast sälja produkter av högsta kvalité till alla som använder sig av en rekvisition, eftersom samarbetet med Landstinget är viktigt för oss och vi vill ha nöjda kunder, inte bara direkt efter, utan även långt efter köpet hos oss.
Hur får man rekvisition? - Om läkaren bedömer att du behöver peruk eller annan hårersättning kontaktar du Landstinget/regionen du tillhör för att få en rekvisition. Efter erhållen rekvisition kontaktar du oss och bokar tid för en konsultation på salongen eller distans.
Hur fungerar en rekvisition? - En rekvisition är en värdehandling, beställning eller begäran för vanligtvis pengar eller varor, oftast skriftligt på en förtryckt blankett.
Hur betalar man med rekvisition? - En rekvisition innebär, till skillnad från fakturering, att vi inte kräver betalning utan anhåller om att få den summa pengar som står på rekvisitionen från landstinget.
Vart kan man köpa bra peruker? - Våra bästa peruker är av Luxury hår, de kan man köpa i vår fysiska butik och online på
Vad kostar en peruk cancer? - Peruker av äkta hår och annan hårersättning kostar från 4500kr
Vilken peruk är bäst? - Syntetiska peruker är ett bra val för de som inte vill betala för mycket. Men när du bestämmer dig för att köpa en peruk av syntetiskt hår, bör du i första hand vara uppmärksam på kvaliteten på det syntetiska håret som används.
Hur länge kan man ha en peruk? - En peruk håller vid normalt användande och med rätt skötsel 1-3 år.
Är det varmt med peruk? - Det beror på perukmodell men normalt, Nej, det blir inte varmare än med det egna håret. Våra peruker är tunna och relativt luftiga
Hur lång tid tar det att få en peruk? - Konsultation och utprovning av peruk tar ca en timme. Har vi peruken hemma så får du med dig peruken direkt, annars bokar vi ett återbesök. Behöver vi göra en beställning tar det vanligtvis någon dag upp till en-två veckor innan peruken levereras till dig
Kan man få ersättning för alopecia? - Ja, har du alopecia eller annan medfödd hårdefekter kan du få en förskrivning av hårersättning, så kallad rekvisition för hårersättning. Kontakta ditt landsting för mer information om vad som gäller just för dig
Hur lång tid tar det att få en peruk? - En konsultation och utprovning av peruk tar ca en timme. Har vi peruken hemma så får du med dig peruken direkt, annars bokar vi ett återbesök, vanligtvis någon dag upp till 2 veckor.
Kan man tvätta en peruk? - Våra peruker av äkta hår, äkta Luxury hår består av äkta hår, lika äkta som ditt egna hår. Därför ska peruken tvättas och tas väl hand om precis som du gör med ditt gna hår
Ifall du skulle ha frågor vad som gäller just för din rekvisition, tveka inte och kontakta oss via telefonnummer 076 4159000. Vi hjälper dig och förklarar hur du ska gå till väga. Det du behöver ange till de av oss som svarar på ditt samtal är ditt personnummer samt rekvisitionsnummer.